Budeme zátkovať korkom ešte za sto rokov?

Budúcnosť korkových zátok: Trendy a dôvera zákazníkov

Čo prinieslo uplynulé desaťročie na svetovom trhu vinných uzáverov? Aké sú súčasné trendy a majú korkové zátky budúcnosť? Tu sa pozrieme na vývoj a preferencie v oblasti uzáverov a aké faktory ovplyvňujú rozhodovanie vinárov aj spotrebiteľov.

Pred desiatimi rokmi si korok držal úplnú dominanciu na trhu vínnych uzáverov, ktorým bolo uzavretých 85 až 90 % svetovej vinárskej produkcie. Avšak dôvera v korkové uzávery bola narušená problémami s TCA (pachuť vína “po korku”). To viedlo k vzostupu dopytu po “bezpečnejších” alternatívach, ako sú plastové a skrutkovacie uzávery.

Prílišná závislosť na korku spôsobila problémy dodávok a poškodila vnímanie korkových uzáverov, najmä medzi odbornou verejnosťou. Avšak dnes vieme, že samotný korok nie je problémom, ale skôr jeho nekvalitné spracovanie, výber, skladovanie alebo nesprávne použitie.

Výrobcovia korkových zátok čelili výzve, keď sa objavila nespokojnosť zákazníkov a alternatívne uzávery rýchlo obsadili až 10 % trhu. V reakcii na túto situáciu sa korkové odvetvie prebudilo a začalo klásť dôraz na kvalitu dodávaných zátok. Boli vykonané obrovské investície do dôslednej detekcie TCA, laboratórnych metód a optimalizácie procesov spracovania korku od samotného stromu, cez zber, výrobu, skladovanie a distribúciu.

Vďaka týmto snahám a investíciám môžeme teraz konštatovať, že problém TCA bol vyriešený. Korky s certifikáciou obsahu menej ako 1-2 ng/l TCA sa štandardne dodávajú a korok získal späť svoju reputáciu.

Podľa údajov z roku 2011 sa korkovým uzáverom prisudzuje 70 % podiel na celkovom trhu vínnych uzáverov. Alternatívne uzávery zahŕňajú 30% trhu, pričom skrutkové uzávery tvoria odhadom 16% a plastové zátky zvyšných 14% (databáza APCOR). Existujú mierne odchýlky v údajoch uvedených rôznymi zdrojmi, ale väčšina z nich potvrdzuje dominanciu korkových uzáverov s trhovým podielom medzi 65% až 70%.

Globálny trend v posledných rokoch naznačuje pokles plastových zátok, mierny pokles skrutkových uzáverov a ročný nárast podielu korku o niekoľko percent. Tento trend je ovplyvnený predovšetkým veľkými hráčmi na svetovom trhu s vínom, z ktorých v poslednej dobe vyniká Čína. Rastúca skupina čínskych spotrebiteľov vína prejavuje prekvapivú preferenciu korkových uzáverov, čo má významný vplyv na austrálskych a novozélandských výrobcov, ktorí boli predtým priekopníkmi skrutkových uzáverov. Teraz sa pre vstup na čínsky trh stáva podmienkou použitia korkových zátok.

Na trhu vínnych uzáverov je v súčasnosti k dispozícii tri hlavné alternatívy: korok, plast a skrutkový uzáver. Vinári majú na svedomí rozhodnutie, ktorú z týchto možností uprednostnia. Každá z nich má svoje silné stránky a riziká, a cena uzáveru nie je jediným faktorom, podľa ktorého sa vinár rozhoduje. Kľúčovú úlohu zohráva správny výber uzáveru s ohľadom na charakter a typ vína. Je nevyhnutné pochopiť, akým spôsobom sa bude víno vyvíjať pod daným uzáverom. To isté víno sa môže vyvíjať odlišne pod rôznymi typmi uzáverov a po niekoľkých rokoch môžu byť rozdiely pri degustácii značné.

V hre je ale ešte jedno hľadisko, ktoré by nás pri voľbe „správneho“ uzáveru mohlo zaujímať. Je to preferencie konečného zákazníka, ktorý si sám volí, aké víno si kúpi. Vďaka výsledkom aktuálnych spotrebiteľských výskumov z USA, Talianska, Francúzska, Nemecka a merania celosvetového predaja vína môžeme priniesť aj tieto veľmi zaujímavé informácie:

  • viac ako ¾ zákazníkov verí, že víno zátkované korkom je kvalitnejšie
  • viac ako ½ zákazníkov je ochotná zaplatiť za víno s korkom vyššiu cenu
  • pokiaľ je víno určené ako darček alebo pre slávnostnú príležitosť, zákazníci vyhľadávajú výhradne fľašu s korkom
  • zákazníkovi nejde len o konzumáciu nápoja, ale o romantický okamih, rituál otvárania korku s typickým zvukom
  • zákazníci pozitívne vnímajú prírodný pôvod a ekologické vlastnosti korku
  • značky vín uzavreté pod korkom sa lepšie predávajú, nevykazujú stagnáciu predajov v období ekonomickej krízy a nie sú nútené znižovať cenu

Ako teda odpovedať na otázku, ktorú sme si položili v úvode? Prieskumy ukazujú, že zákazníci jednoznačne preferujú korok a korková zátka pomáha predávať kvalitné vína. Preto aj my veríme: áno, korkom sa bude zátkovať aj za sto rokov.

Experimentujte s rôznymi farebnými odtieňmi, vzormi a materiálmi a získajte predstavu, ako by vyhovovali vášmu interiéru.

Vyskúšajte nové podlahy u vás doma

Vyskúšať podlahu

Poradíme vám?

Poradíme vám s podlahou?

Nie ste si istí s výberom podlahy? Vyplňte krátky formulár a my vám radi poradíme.

1 / 6

2 / 6

3 / 6

4 / 6

5 / 6

6 / 6

Podlahu potrebujete do:

Preferujete materiál:

Preferujete vlastnosti:

Preferujete m²:

Preferovaný rozpočet

Do akej miestnosti potrebujete podlahu?

Môžete vybrať viac možností.

Domácnosť

Obchodné priestory

Aké vlastnosti preferujete ?

Môžete vybrať viac možností.

Aký materiál preferujete ?

Môžete vybrať viacej možností.

Koľko približne m² potrebujete ?

Aký máte rozpočet na kúpu ?

Ako vás môžeme kontaktovať ?

Podlahu potrebujete do:

Preferujete materiál:

Preferujete vlastnosti:

Preferujete m²:

Preferovaný rozpočet



Váš košík
Váš košík je prázdny
Môžete začať s nákupom.
Začať nakupovať